[Commercial Review] Trouw, Libresse, Mercedes-Benz
- Bureaus
- 11 mrt 2016 @ 10:43
- Link
-
Machiel Verkuyl
strategy director
Initiative - TelevisieCampagnes
- 11 mrt 2016 @ 10:43
- Machiel Verkuyl
Stel, je bent marketingbaas van een vrouwenhygiëne product. En je komt erachter dat weinig vrouwen over ongesteldheid praten. Onhandig, want dan kun je als merk in 2016 ook niet echt een ‘conversatie’ faciliteren. En dat wil je wel, want hoe kun je anders merkvoorkeur creëren?
Trouw – Twijfel biedt perspectief
Als er één ding is dat je kunt leren van de race naar het Amerikaanse presidentschap, is hoe belangrijk beeldvorming is. De lens waardoor je naar de wereld kijkt, bepaalt voor een groot deel hoe je het interpreteert. Trouw vat deze gedachte in een nieuwe campagne samen als ‘twijfel biedt perspectief’. Een scherpe gedachte, urgent gemaakt met actuele voorbeelden. De campagne is tot aan de directe middelen mooi uitgewerkt: probeer Trouw twee weken gratis. Prachtig rond verteld.
Oké, dan even twijfelen over deze boodschap zelf. Ja, we moeten stilstaan bij wie ons welke boodschap voorschotelt. En ja, ik wil graag dat media die mij nieuws brengen daar met andere ogen naar kunnen kijken. Maar is een dagblad dan de oplossing? Oplagecijfers zijn nog nooit zo laag geweest.
De generatie onder de 25 jaar heeft tussen het Snapchatten, Instagrammen en WhatsAppen weinig tijd om eens lekker ouderwets de krant te gaan lezen. Deze jongeren zijn opgegroeid met media die ze eerst op kleur moeten inschatten voordat ze er een conclusie uit trekken. Ze zijn ook gewend om betrokken te worden. Niet zenden, maar een conversatie. Soundbites.
Mijn onbescheiden mening: de waarde van het inzicht wordt overschat. Ik kreeg twee weken geleden een telefoongids in de brievenbus. Dat is ook print.
De spot is prachtig, denk ik. Maar oordeel vooral zelf.
Libresse – Femoji’s
Ik wil het even met jullie hebben over een onderwerp waar ik niets van weet: maandverband. Stel, je bent marketingbaas van een vrouwenhygiëne product. En je komt erachter dat weinig vrouwen over ongesteldheid praten. Onhandig, want dan kun je als merk in 2016 ook niet echt een ‘conversatie’ faciliteren. En dat wil je wel, want hoe kun je anders merkvoorkeur creëren?
Het resultaat van deze denklijn is een commercial waarin Libresse vrouwen tussen de 12 en 14 probeert te bewegen om via emoji’s over ongesteldheid te praten. Nee, echt. En dat hebben ze ook op Change.org gezet, tussen onderwerpen als het bestrijden van mensenhandel, de mensenrechten en tabaksreclame. Tenenkrommend vind ik het. De doelgroep gelukkig ook: lach mee op #Femojis.
Ik kan niet wachten tot we constipatie gaan bepraten met vloggers, soa’s bespreekbaar gaan maken met amsterdammertjes in de stad en natuurlijk een TV-debat over of we het toiletpapier bovenlangs of onderlangs moeten hangen.
Mercedes-Benz – Bestel een bestelwagen
Je bestelt als ondernemer kopieerpapier, een bureaustoel en koffiefilters het liefst op gemak. Een klik is eigenlijk al genoeg. Waarom doen we dat niet met bestelwagens? Want dat is toch ook gewoon een productiemiddel? Dus Mercedes Benz heeft een webshop opgezet, waarmee je in een paar clicks zo’n fraaie bestelwagen voor het rolluik hebt staan. De scherpe prijsstelling gecombineerd met een beperkt aanbod zorgt voor urgentie.
Gedurfd, passend bij het merk. Want bij welke merken zou je blind zo’n keuze maken?
Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative
-
Machiel Verkuyl
- Werkt bij: Initiative
- Functie: strategy director
- Website:http://www.initiative.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren
- De marketingtransfers van week 16, 2024
- Bifi terug op TV met campagne ‘Stiekem de lekkerste’
- Nieuwe campagne Nationale-Nederlanden brengt Nederland in...
Laatste Nieuws
- Drie finalisten SAN New Kids on the... 26-04-2024
- De marketingtransfers van week 17,... 26-04-2024
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing