[Commercial Review] Trouw, Libresse, Mercedes-Benz

[Commercial Review] Trouw, Libresse, Mercedes-Benz
  • Bureaus
  • 11 mrt 2016 @ 10:43
  • Link
  • Machiel Verkuyl
    Machiel Verkuyl

    strategy director
    Initiative
  • TelevisieCampagnes

Stel, je bent marketingbaas van een vrouwenhygiëne product. En je komt erachter dat weinig vrouwen over ongesteldheid praten. Onhandig, want dan kun je als merk in 2016 ook niet echt een ‘conversatie’ faciliteren. En dat wil je wel, want hoe kun je anders merkvoorkeur creëren?

Trouw – Twijfel biedt perspectief 

Als er één ding is dat je kunt leren van de race naar het Amerikaanse presidentschap, is hoe belangrijk beeldvorming is. De lens waardoor je naar de wereld kijkt, bepaalt voor een groot deel hoe je het interpreteert. Trouw vat deze gedachte in een nieuwe campagne samen als ‘twijfel biedt perspectief’. Een scherpe gedachte, urgent gemaakt met actuele voorbeelden. De campagne is tot aan de directe middelen mooi uitgewerkt: probeer Trouw twee weken gratis. Prachtig rond verteld.

Oké, dan even twijfelen over deze boodschap zelf. Ja, we moeten stilstaan bij wie ons welke boodschap voorschotelt. En ja, ik wil graag dat media die mij nieuws brengen daar met andere ogen naar kunnen kijken. Maar is een dagblad dan de oplossing? Oplagecijfers zijn nog nooit zo laag geweest. 

De generatie onder de 25 jaar heeft tussen het Snapchatten, Instagrammen en WhatsAppen weinig tijd om eens lekker ouderwets de krant te gaan lezen. Deze jongeren zijn opgegroeid met media die ze eerst op kleur moeten inschatten voordat ze er een conclusie uit trekken. Ze zijn ook gewend om betrokken te worden. Niet zenden, maar een conversatie. Soundbites.

Mijn onbescheiden mening: de waarde van het inzicht wordt overschat. Ik kreeg twee weken geleden een telefoongids in de brievenbus. Dat is ook print.

De spot is prachtig, denk ik. Maar oordeel vooral zelf.

Libresse – Femoji’s

Ik wil het even met jullie hebben over een onderwerp waar ik niets van weet: maandverband. Stel, je bent marketingbaas van een vrouwenhygiëne product. En je komt erachter dat weinig vrouwen over ongesteldheid praten. Onhandig, want dan kun je als merk in 2016 ook niet echt een ‘conversatie’ faciliteren. En dat wil je wel, want hoe kun je anders merkvoorkeur creëren?

Het resultaat van deze denklijn is een commercial waarin Libresse vrouwen tussen de 12 en 14 probeert te bewegen om via emoji’s over ongesteldheid te praten. Nee, echt. En dat hebben ze ook op Change.org gezet, tussen onderwerpen als het bestrijden van mensenhandel, de mensenrechten en tabaksreclame. Tenenkrommend vind ik het. De doelgroep gelukkig ook: lach mee op #Femojis. 

Ik kan niet wachten tot we constipatie gaan bepraten met vloggers, soa’s bespreekbaar gaan maken met amsterdammertjes in de stad en natuurlijk een TV-debat over of we het toiletpapier bovenlangs of onderlangs moeten hangen.

Mercedes-Benz – Bestel een bestelwagen

Je bestelt als ondernemer kopieerpapier, een bureaustoel en koffiefilters het liefst op gemak. Een klik is eigenlijk al genoeg. Waarom doen we dat niet met bestelwagens? Want dat is toch ook gewoon een productiemiddel? Dus Mercedes Benz heeft een webshop opgezet, waarmee je in een paar clicks zo’n fraaie bestelwagen voor het rolluik hebt staan. De scherpe prijsstelling gecombineerd met een beperkt aanbod zorgt voor urgentie.

Gedurfd, passend bij het merk. Want bij welke merken zou je blind zo’n keuze maken?  

www.besteleenbestelwagen.nl

Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative

 

Machiel Verkuyl

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken